مهم ترین نکات مراقبت از لپ تاپ

مراقبت و نگهداری از لپ تاپ

زمانی که یک لپ‌تاپ خریداری می شود در اکثر مواقع به دلیل نو بودن لپ‌تاپ از آن به خوبی مراقبت نمی‌شود و ممکن است خیلی سریع لپ تاپ دچار مشکل شود که دیگر قابل استفاده نباشد یا هزینه بالایی برای تعمیر لپ تاپ باید پرداخت شود، برای این که درصد مواجه شدن با این مشکلات را کاهش دهیم باید نکاتی را رعایت کنیم تا طول عمر لپ تاپ را افزایش دهیم. در این مقاله مهم ترین نکات مراقبت از لپ تاپ را توضیح دادیم که این نکات شامل دو  قسمت می شود:

  • سخت افزار لپ تاپ

  • آداپتور لپ تاپ

  • نرم افزار لپ تاپ

اگر تجربه تعویض فن یا زمان لازم برای رفع صدای فن لپ تاپ را ندارید، پیشنهاد می کنیم از مشاوره رایگان ما در این زمینه استفاده نمایید یا برای تعویض فن لپ تاپ با کارشناسان سپهر رایانه تماس بگیرید و از خدمات گسترده ما در تعمیر تخصصی انواع لپ تاپ شامل تمامی خدمات سخت افزاری و نرم افزاری بهره مند گردید.

تمامی تعمیرات لپ‌تاپ با استفاده از قطعات اصل (اورجینال) همراه با ۶ ماه گارانتی (ضمانت)،  مشاوره (عیب‌یابی) و حمل‌ونقل رایگان و ایمن انجام می‌شود.

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم بخوانید: چطور تصویر لپ تاپ را روی مانیتور ببینیم؟

چگونه می توانیم از (سخت افزار)  لپ تاپ مراقبت کنیم؟

۱)نحوه صحیح استفاده (قرار گیری) لپ تاپ

اولین نکته برای نگهداری لپ‌تاپ نحوه صحیح استفاده از آن است؛ اولین نکته این است که در زمان استفاده از لپ‌تاپ، لپ تاپ را روی پاهای خود قرار ندهید زیرا زمانی که لپ‌تاپ روی پاهای شما قرار می گیرد به دلیل آن که فن دستگاه باد گرم تولید می کند، با گرمای بدن بر خورد کرده که نهایتا تبادل گرمایی(گرمای cpu ) صورت نمی پذیرد. این اتفاق در طولانی مدت باعث آسیب دیدن لپ تاپ می شود .مکانهای دیگری که نباید لپ‌تاپ روی آن قرار گیرد، عبارت است از: فرش، پتو، رومیزی‌های کرک دار و موارد مشابه. موارد ذکر شده را به هیچ عنوان استفاده نکنید زیراباعث می شود کرک به داخل لپ تاپ برود و در طولانی مدت باعث خرابی فن لپ تاپ می شود.
برای استفاده صحیح از لپ‌تاپ آن را روی میزی که سطح  صاف داشته باشد قرار داد دهید یا از میزهای مخصوص لپ‌تاپ و یا در صورت داشتن فن های خنک کننده (کول پد) برای لپ تاپ استفاده شود که از داغی لپ تاپ جلوگیری شود.

۲)سرد و گرم شدن بیش از حد لپ تاپ

یکی ازعمده مشکلاتی که کاربران به آن برمی خورند این است که لپ تاپ روشن نمی شود. وقتی علت را از کاربران جویا می شویم در می یابیم لپ تاپ خود را در تابستان طولانی مدت در گرما نگه داشته اند و در همان دما آن را روشن کرده اند؛ یا این کار را در سرما انجام داده اند و باعث آسیب دیدن دستگاه شده اند. بهتر است قبل از روشن کردن لپ تاپ آن را یک ساعت در دمای متعادل قرار دهیم. محیط و هوای اطراف لپ‌تاپ بسیار مهم هست، اگر شما در جایی زندگی می کنید که هوا مرطوب است باید خیلی سریع تر از کاربران دیگر لپ تاپ خود را سرویس کنید.

۳)نگه داری لپ تاپ در استفاده طولانی مدت

اگر استفاده شما از ماوس و کیبورد زیاد است پیشنهاد می کنیم که از ماوس و تاچ پد لپ تاپ زیاد استفاده نکنید و کیبورد و ماوس دیگری را استفاده کنید. زیرا کیبورد و تاچ پد لپ تاپ اگر آسیب ببینند  برای تعمیر یا تعویض آن ها هزینه بالایی باید پرداخت کنید.

۴)باز و بسته کردن صحیح  درب لپ تاپ

شکستگی لولا یا درب لپ‌تاپ یکی از مشکلات بسیار رایج است؛ این اتفاق زمانی رخ می دهد که بطور مکرر درب لپ‌تاپ به طور صحیح باز و بسته نشود. راه حل برای این مورد این است که در طول روز، باز و بسته کردن درب لپ‌تاپ را به حداقل برسانید و هنگام باز کردن درب لپ تاپ بهتر است از وسط درب لپ تاپ گرفته و به آرامی آن را باز کنید و در آخر کار به آرامی آن راببندید. هنگام بستن درب لپ تاپ دقت کنید که چیزی هر چقدر هم که کوچک باشد بین کیبورد و صفحه نمایش لپ تاپ قرار نداشته باشد چون باعث ایجاد شکستگی در پنل (ال سی دی) لپ تاپ  می شود.

۵)سرویس به موقع لپ تاپ

عده زیادی از مصرف کنندگان لپ تاپ به سرویس کردن لپ تاپ توجه نمی کنند و تا موقعی که در لپ تاپ خود با مشکل جدی مواجه نشدند به این قضیه توجه نمی کنند، این کار بسیار نادرست است زیرا هر ۶ ماه تا ۱ سالی که لپ تاپ کار می کند باید لپ تاپ سرویس شود.
توصیه می شود  سرویس لپ تاپ در نمایندگی‌های معتبر و زیر نظر افراد متخصص انجام شود. در این سرویس تمام قطعات دستگاه باز شده و فن دستگاه تمیز می‌شود. مهم ترین کار در سرویس لپ تاپ تعویض خمیر سیلیکون لپ تاپ است؛ زیرا بعدا از مدتی کارایی خود را از دست می دهد . کار خمیر سیلیکون لپ تاپ این است که برای خنک کردن CPU استفاده می شود. (هشدار: به دلیل سمی و خطرناک بودن خمیر سیلیکون در منزل به هیچ وجه استفاده نشود)

چگونه از آداپتور لپ تاپ درست مراقبت کنم؟

۱-برای شارژ کردن لپ تاپ ابتدا آداپتور را به برق متصل و سپس آن را به لپ تاپ وصل کنید.
۲-نوسانات برق بیشترین آسیب را به آداپتور وارد می کند، بهتر است از یک محافظ برق برای آن استفاده کنید تا لپ تاپ و آداپتور شما در مقابل نوسانات محافظت شوند.
۳-زمان جدا و وصل کردن آداپتور، از کشیدن بی محابا و فشردن زیاد پرهیز کنید، این موارد از عمده دلایل خرابی پورت ورودی آداپتور می باشند.
۴-سیم آداپتور را مچاله و تحت فشار قرار ندهید، در طولانی مدت سبب شکستن سیم های مسی داخل کابل و اتصال کوتاه و سوختن آداپتور می شود.
۵-استفاده از کابل برق با کیفیت.کابل های بی کیفیت با درصد پایین مس در آلیاژ و نازک بودن سبب آسیب رساندن به آداپتور می شوند.
۶-ازآداپتور به دور از رطوبت و در مکانی خشک و دمایی معتدل استفاده کنید.
۷-آمپر آداپتور و لپ تاپ باید با هم یکسان و یا بالاتر باشد، آمپر پایین تر آداپتور نسبت به آمپر تعیین شده لپ تاپ سبب آسیب دیدگی می شود.
۸)باتری برای بار اول حدود 8 ساعت باید شارژ شود .
۹) اگر باتری برای ۲ روز متمادی در حال شارژ شدن است لطفا شارژ باتری را یکبار خالی و مجدد شارژ نمایید .
۱۰) بهترین شرایط برای استفاده از باتری خالی کردن شارژ آن تا ۳% و مجدد شارژ نمودن آن حداقل هفته ای یک بار است.
۱۱) باتری باید از گرما و ولتاژ بالا و از دسترس کودکان دور باشد.
۱۲) اگر باتری برای زمان زیادی استفاده شده ( بیش از ۲ سال) باتری باید تعویض شود تا از احتمالات مترقبه جلوگیری شود .
۱۳) هنگامی که باتری جدید تهیه می کنید و باتری توانایی شارژ شدن ندارد ممکن است مشکل شما از آداپتور باشد ( مخصوصا در نوت بوک های دل ) در این مورد به متخصص مربوط مراجعه فرمایید .
۱۴)هرگز باتری در حال استفاده یا شارژ شدن را از دستگاه خارج نکنید.

نحوه نگه داری از نرم افزار لپ تاپ

۱)چگونه لپ تاپ را خاموش کنیم:

هیچ وقت لپ‌تاپ  را با دکمه پاور خاموش نکنید؛ مگر در مواقع اضطراری. اگر از طریق ویندوز لپ تاپ را خاموش می کنید ابتدا همه برنامه ها را ببندید و لپ‌تاپ را خاموش کنید. این کار در سلامت لپ‌تاپ بسیار تاثیر گذار است.

۲)نصب درایورهای لپ تاپ:

یکی ازمهم‌ترین کارها بعد از نصب ویندوز برای لپ‌تاپ ها نصب صحیح درایورها است که شامل نصب وای فای، بلوتوث، پورت USB و… است؛ در بعضی از لپ‌تاپ ها نیاز به نصب USB نیست و لپ‌تاپ پورت USB را می شناسند .

۳)از نرم افزارهای اصل استفاده کنید:

همیشه یک آنتی ویروس مناسب و خوب روی لپ تاپ نصب کنید. از دی‌وی‌دی‌های اصل استفاده کنید و برنامه‌هایی را روی آن نصب کنید که از ایمن بودن آن ها اطمینان دارید.

۴)استفاده از حالت خواب (sleep) در لپ تاپ:

حالت خواب (Sleep) لپ تاپ یکی از راه هایی است که می تواند به مصرف کمتر انرژی لپ تاپ کمک می کند و کار کردن مجدد با لپ تاپ را راحت تر می کند. زمانی که در طول روز کارهای متعددی با لپ تاپ دارید حتما به جای خاموش کردن (shut down) حالت خواب (sleep) را فعال کنید . البته به این نکته توجه کنید که لپ تاپ را در حالت sleep  جا به جا نکنید (توصیه می‌کنیم زمانی‌که لپ‌تاپ‌تان در این حالت است، به هیچ وجه آن را جابه‌جا نکنید؛ زیرا ممکن است دستگاه‌تان آسیب جدی ببیند. درضمن برخی از شرکت‌های سازنده‌ی لپ‌تاپ اعلام کرده‌اند در‌صورتی‌که لپ‌تاپ‌ را در این حالت جابه‌جا کنید و آسیب ببیند، از ارائه‌ی خدمات پس از فروش خودداری می‌کنند.).
نکات گفته شده در مقاله مهم ترین نکات مراقبت از لپ تاپ هر چند ساده هستند اما بسیار کاربردی بوده و می تواند از ضرر های میلیونی لپ تاپجلوگیری کند.حتما سوالات خود با کارشناسان ما در میان بگذارید.

  • برای دریافت خدمات کافی است فرم زیر را تکمیل نمایید.
    ما در سریعترین زمان ممکن با شما تماس خواهیم گرفت.

  • برای دریافت خدمات کافی است فرم زیر را تکمیل نمایید.
    ما در سریعترین زمان ممکن با شما تماس خواهیم گرفت.

  • برای دریافت خدمات کافی است فرم زیر را تکمیل نمایید.
    ما در سریعترین زمان ممکن با شما تماس خواهیم گرفت.

سوالات متداول 

چرا باید به سپهر رایانه اعتماد کنیم؟

شرکت سپهر رایانه با بیش از ۲۵ سال سابقه در تعمیر انواع تجهیزات رایانه ای به صورت تخصصی فعالیت می نماید و از ابتدای راه تعمیرات با مشاوره رایگان همراه شماست. علاوه بر اینکه تعمیرات را با در نظر گرفتن استانداردهای فنی و با استفاده از قطعات اصل انجام می دهد، آن تعمیرات را نیز گارانتی می‌نماید.

مزیت های سپهر رایانه در امر تعمیرات و خدمات کامپیوتری چه می باشد؟

خدمات تخصصی و گسترده ، مشاوره رایگان، استفاده از قطعات اصل (اورجینال)، گارانتی تعمیرات، تعرفه های مشخص تعمیرات به تفکیک مراحل، براساس مدل و نوع دستگاه، سرویس حمل و نقل رایگان و ایمن.

به چه طریقی می توانم از خدمات شرکت سپهر رایانه استفاده کنم؟

مشتریان محترم می توانند با مراجعه حضوری به شرکت و یا تماس با شرکت و استفاده از پیک رایگان مانیتور خود را به دست تعمیر کاران ما برسانند.

چگونه سپهر رایانه در رابطه با مانیتور به شما کمک می کند؟

شرکت سپهر رایانه با کسب نمایندگی فنی سامسونگ و ال جی در امر تعمیر انواع مدل های مانیتور به صورت تخصصی فعالیت می نماید و خدمات خود در این زمینه را با کیفیت مطلوب و گارانتی ارائه می دهد و در بسیاری از کسب و کارها و مصارف خانگی، مشتریان ما با دریافت این خدمات ، در زمان و پول خود صرفه جویی می نمایند و متحمل هزینه خرید مانیتور جدید نمی گردند.

آیا سپهر رایانه تعمیرات انواع تلویزیون LCD، LED و . . . با برندهای SAMSUNG، LG و . . . را انجام می دهد؟

شرکت سپهر رایانه با بکارگیری متخصصین با تجربه و کارآزموده ، سرویس و تعمیر انواع تلویزیون در محل را ( منزل، محل کار و . . .) با تعرفه های مشخص انجام می دهد و تعمیرات خود در این زمینه را گارانتی می نماید.

سرویس دستگاه شامل چه مواردی می شود؟

سرویس شامل باز و بسته کردن (لپ تاپ ، کیس و all in one) آن گردوغبارگیری (بادگیری ) هیت سینک، روغن کاری فن، تعویض سیلیکون و پد سیلیکون و تست کلی دستگاه می باشد.

عیب یابی و تعمیر دستگاه چه مدت زمان می برد؟

مدت زمان عیب یابی و تعمیر دستگاه، بین یک روز تا ده روز کاری می باشد. در صورت نیاز به قطعه، با هماهنگی مشترک ممکن است زمان بیشتری طول بکشد.

حدود هزینه تعمیرات دستگاه چقدر است؟

جهت تعمیرات مانیتور تا سقف ۷/۰۰۰/۰۰۰ریال و جهت تعمیرات لپ تاپ، کیس، پرینتر و تلویزیون تا سقف ۱۵/۰۰۰/۰۰۰ریال بدون هماهنگی و برای مبالغ بیشتر تعمیرات با مشتری هماهنگ می‌گردد. تعرفه های تعمیرات به تفکیک مراحل آن براساس نوع و مدل دستگاه در وب سایت سپهر رایانه قابل مشاهده است.

آیا باید قبل از تعمیرات هزینه ای پرداخت کنیم ؟

جهت هزینه تعمیرات بالای ۳۰,۰۰۰,۰۰۰ریال باید۷۰%  کل مبلغ به عنوان پیش پرداخت به شرکت پرداخت گردد ولی در مبالغ کمتر نیازی به هزینه ی پیش پرداخت نیست و می توانید پس از اتمام تعمیرات هزینه را پرداخت کنید.مشاهده تعرفه قیمت ها

تعمیرات هارد به چه صورت است؟

هزینه اعلامی در خصوص خدمات هارد به طور کامل در بدو شروع کار دریافت می‌گردد.

آیا سرویس فن و سیلیکون برای تمامی لپ تاپ ها انجام می شود؟

برای تمام لپ تاپ ها سرویس فن و تعویض خمیر سیلیکون انجام می‌شود. و مبلغ آن ۲/۰۰۰/۰۰۰ریال می‌باشد. ضروری است در صورت عدم موافقت، مشتریان قبل از شروع تعمیر اعلام گردد .

30 دیدگاه

  • با این توضیحات کاملتون قطعا از این به بعد لپ تاپ سالمی دارم دیگه بدون شک مگر در مواقعی که دیگه اساسی باشه ایرادش
    مرسی بابت خوب بودن تیم حرفه ایتون و سایت خوبتون

  • سلام
    توضیحات خوب و کاملی بود،
    ممنون
    در بخش ارتباط با کارشناس درخواست سرویس و تعویض باتری گذشتم، ممنون میشم دستگاه هم رو با پیک رایگان که فرمودید تحویل و زحمت اش را بکشید 🌹🙏🏻

  • سلام ممنون از مطالب خوب و مفیدتون
    من یه باتری نو برای لپ تاپم خریدم و الان زدمش به شارژ تا ۸ ساعت شارژ اولیه بشه میخواستم بدونم مشکلی نداره تو این مدت لپ تاپم رو روشن کنم و ازش استفاده کنم یا باید تو طول این ۸ ساعت خاموش باشه ؟

    • سلام وقت بخیر
      بله بهترین حالت این هست که برای اولین بار خاموش شارژ شود

  • سلام
    گفتید برای بار اول باتری باید 8 ساعت شارژ بشه
    باتری نو معمولا حدود 50 درصد شارژ اولیه داره
    سوالم اینه که باید این 50 درصد شارژ رو استفاده کنیم و بعد بزاریم 8 ساعت شارژ بشه یا اینکه با همون 50 درصد خودش 8 ساعت تو شارژ باشه ؟؟

  • سلام به همه
    یه پیشنهاد
    از برنامه ASUS Battery Health Charging استفاده کنید.
    توی این برنامه می تونید لپ تاپتون رو جوری تنظیم کنید که بیشتر از 60 درصد شارژ نشه و همیشه بگذارید به برق وصل باشه و عمر باتری رو ماکزیمم کنید. (مناسب ترین درصد شارژ برای باتری حدود پنجاه درصده)
    ماهی یک بار هم باتری رو شارژ 100 درصد و دشارژ (تا 10 درصد) و مجداد شارژ کنید.
    از خوبی های این نرم افزار اینه که با خاموش روشن شدن سیستم تنظیمش بهم نمیخوره.
    من خودم دارم استفاده میکنم و عالیه.

  • سلام راستش من تازه لپتاب گرفتم و گیمینگ هستش
    فروشنده به من گفت حتما موقع کار های سنگین به پاور وصل باشه
    من می خواستم بدون اگر یکسره به برق وصل باشه مشکلی پیش می یاد؟ یا اینکه بهتره تو پاور باشه همیشه
    ممنون میشم پاسخگو باشید

    • سلام وقتتون بخیر, من برای اینکه استفاده طولانی مدت میکنم از لپ تاپ ، اقای فروشنده گفتن برای اینکه باتریتون خراب نشه ،باتری در بیارید وباشارژر تو برق استفاده کنید، ایا این کار درسته ؟؟؟

      • سلام اگر لپ تاپ قدیمی است بله.اگر جدید است نیازی به این کار نیست

  • سلام وقت بخیر
    اولین بار که خواستیم لپ‌تاپ رو شارژ کنیم باید به مدت ۸ ساعت شارژ بشه. این کار بعد از اتمام شارژ اولیه‌ دستگاه هست یا خیر؟ یعنی حتی اگه لپ‌تاپ ۹۰ درصد هم شارژ داشته باشه و تازه خریداری شده باشه باز هم باید ۸ ساعت شارژ بشه؟

  • سلام خسته نباشید خواستم بپرسم وقتی که داریم با لپتاپ بازی می‌کنیم یا نرم افزار سنگین استفاده می‌کنیم به برق وصل کنیم لپتاپ رو یا نیازی نیست؟

    • سلام
      در صورتی که باطری شارژ استاندارد داشته باشه مشکلی نداره ولی معمولا بین کاربرا مرسوم شده میگن برای این که روی باطری فشار نیاد از برق مستقیم استفاده بشه بهتره

  • سلام
    ممنون از توضیحات خوبتون
    سوالم اینه که من نرم افزار iobit drive booster رو نصب کردم و هرچی که بود رو اپدیت کردم ولی بعدش از یکی شنیدم که این نرم افزار ویروسیه
    با انتی ویروس خود ویندوز 11 هم اسکن گرفتم ولی چیزی نبود
    به نظر خودتون این نرم افزار مشکل داره؟
    از سایت سافت 98 هم دان کردم

    • عرض ادب جواب سوال شما را با بررسی نرم افزار روی لپ تاپ میتونم دقی بگم.ممنون میشم اگر فرصت داشتید لپ تاپ را بیاورید تا از نزدیک ببینم. با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *